Strygy: Volání Půlnoci

StrygyStrygy je další z celkem 10ti comicsových řad, které pro nás z Francie přitáhl BB Art. Jelikož jsem na Comicsu velký neomezený vládce (ooo, sorry, pane vydavateli, tak druhý nejneomezenější vládce), samozřejmě nejlepší album sem si nechal pro sebe. Tím už prozrazuju vlastně náplň této recenze. Ano, vážení, budu chválit.

U francouzského mainstreamu (tedy blbě česky řečeno „středního proudu“, prostě takový popík v comicsu) mi vždy neseděl fakt, že kresba, potažmo obraz je jen jako hodně bohatá ilustrace. Hlavní je text. Scénáristi zásadně vypráví příběh pomocí dialogů (dlouhých a značně nudných) a další tuny zbytečných textů. Samotná kresba jen dotváří atmosféru, nahrazuje v literatuře známé popisné texty. Takže vlastně pak máte v ruce obrázkou knížku. Ale to já nechci, comics je přece o něčem jiném. Je právě o souhře obrazu a textu, kde doplňuje jedno druhé.

StrygyDalší věc kterou byste mohli průměrnému francouzskému comicsu vytknout, je nedostatek dobrých střihů. Přece jen angloamerický comics si bere hodně ze storyboardu a z filmu jako takového. Střih je to, co vás udrží v napětí, při ději, to co vás přilepí k příběhu tak, že vzhlédnete až po zavření onoho comicsu. Nechci zde zabýhat do mého oblíbeného hanění utahanosti evropské filmové produkce, ale onen vliv je znát.

Proč tyto dva předešlé odstavce? Protože Volání Půlnoci mě velmi překvapilo absencí obou aspektů. Vzhledem k tomu, že se jedná o klasický akční thriller s příměsí lehkého tajemna, je až překvapivé, jak málo textu zde najdete. Scénárista pochopil, že v boji prostě nikdo nemluví, zkustě v otočce někomu vykopnout namířenou zbraň a ještě prohodit (podle autora) vtipnou hlašku. Tady prostě tohle neexistuje, stejně jako v reálném životě, a tak nemáte problém se ponořit do příběhu, protože si každý druhý panel neříkáte „ježííííš, co to mele“.

StrygyStory jsem tak trošku naťukl, o moc víc vám prozrazovat nebudu, jednak udělat to někdo mě, tak ho kopnu do holeně (hned potom, co bych ho kopnul do koulí), druhak (píše se to tak?) jsem líný se moc rozepisovat. Ale pokud znáte X-Files, tak máte zhruba představu, v jakém duchu se příběh nese. Jen upozorním, že první díl je opravdu hodně první, protože na konci víte přibližně tolik co na začátku a co hlavně, už jste natěšený na další. A tak to má být.

Ke scénáři si ještě neodpustím obvyklé přehmaty a konflikty s realitou, kdy několikahodinové video z pitvy se vejde na disketu a podobně. Není to nijak velká pruda a většina lidí by si toho bez předešlého upozornění ani nevšimla. Ale já si prostě rýpnout musel.

Kresba je více méně klasická. To znamená, že můžete očekávat styl, který jste už viděli ve francouzských a belgických comicsem milionkrát, striktně realistický, poměrně vkusně kolorovaný. Poznáte všechny postavy na první pohled (což je moc dobře, na 48 stran jich je docela dost) a musím přiznat, že k příběhu tohoto typu bych asi ani žádný velký originality nechtěl. Co musim pochválit, je práce se světlem a stíny, některé scény jsou moc pěkné, zvlášť vypíchnu pronásledování starou továrnou, kde je to samá trubka, světla málo a kreslíř to nádherně ztvárnil. Takže i když realistický styl, je na svoji třídu opravdu nadprůměrný.

Chválil jsem dost? Myslím, že jo. Má cenu ještě něco dodávat? Tohle album bych rozhodně doporučoval do sbírky. Doufám, že další budou v podobném duchu (vzhledem k tématu se to může zvrhnout raz dva) a že nás čeká celkově výtečná série.

Scénář: Corbeyran
Kresby: Richard Guerineau
Vydal: BB Art Komiks v roce 2002