Světla Amalu #1: THEO

Světla Amalu #1: THEOPrázdniny jsou v plném proudu a pro ty, kdo se ještě nerozhodli kam pojedou, tu mám malý tip na ostrůvek uprostřed řeky Amalu. Je to mí sto na pohodu, žijí tu jen fretky a průsvitníci a lidská noha sem nepáchla tak dlouho, kam až paměť místních sahá. Jenže vše není tak ideální, jak to na první pohled vypadá. Když pomineme, ž e se oba druhy obyvatel nemají příliš v lásce, zjistíme, že se samotnou řekou není všechno úplně v pořádku. A ještě do toho všeho spadnou s letadlem lord se svým sluhou. Takž e aby takové prázdniny na ostrově nebyly vaše poslední, kupte si raději nový komiks Světla Amalu - Theo, ať víte, jak z té šlamastyky ven.

Světla pochází od evropsky laděného nakladatelství Mot. V jejich vydavatelském kotlíku to neustále příjemně syčí a bublá, ale člověk nikdy neví s jakou specialitou to zase pánové vyrukují. Bude to něco pro zasmání z doby kamenné nebo eroticky laděný příběh z intelektuálních kruhů carského Ruska? Tentokrát moťácká naběračka vylovila ve Francii úsp ěšnou pětidílnou sérii, jejíž první díl právě třímám v ruce. A od pohledu vůbec nevypadá zle. U pevné vazby formátu větší A4 s kvalitní křídou uvnitř uvaž ujete o koupi, i kdyby se jednalo o zkomiksované čajové dýchánky rodiny Hujerů. Věnovat u nás komiksům péči, jakou znají ve Francii a Belgii, není zas tak úplně od vě ci. Jen si to zkuste porovnat s americkými sešity. I forma má u nás, milovníků výtvarně pojatých příběhů, svoje místo.

Světla Amalu se stala odrazovým můstkem pro dvojici mladých autorů Christophea Gibelina a Claire Wendlingovou, kterým bylo v době vzniku prvního dílu třiadvacet let a byli ješt ě na škole. S přibývajícími díly stoupala i jejich popularita a sérii dokončili jako známí komiksoví tvůrci. Je pravda, že jistá nevyzrálost je na Theovi znát, nicméně sám jsem zvě dav, jak bude jejich vývin v dalších dílech patrný.

Christophe Gibelin se nechal inspirovat Julesem Vernem a svůj imaginární svět stylově blízký spíše fantasy zaplnil různými stroji od šlapacích letadel po sluneční energií poháněn é čluny. Celý příběh, který má sloužit jako rozjezd celé série, je bohužel poněkud plytký a jedná se spíše o sled rozhovorů bez výraznějších zvratů. Gibelin plně nevyužil mož nosti žánru zvaného komiks a dává příliš velký důraz na dialogy, místo toho, aby se zabýval jinými výrazovými prostředky. Pokud se má celý příběh Sv ětel Amalu točit okolo putování světem legendy za velkým stromem - Stvořitelem, kde o magii není nouze, nedostane se nám v prvním díle z těchto dispozic zhola nič eho. Je to trochu škoda, kdyby Gibelin posunul závěr příběhu na hranici světa legendy, udělal by určitě lépe. Hlavní však zůstává, že i přes určitou literárnost se to čte dobře. Je to nenáročné čtení do parného léta s lehkým humorem.

Světla Amalu #1: THEOPokud mám ke scénáři nějaké drobné výhrady, tak ke kresbě nemám skoro žádné. I když v Motu asi věděli, proč dávají na své stránky ukázky z dalších dílů. Posun je opravdu patrný. Pokud mám o schopnostech Christophea Gibelina, co se dalších dílů týče, lehké obavy, u Claire Wendlingové jsem si zcela jistý nevšedním výtvarným talentem. Možná, že u Thea to ještě není úplně ono, rozhodně se ale je na co dívat. Kresba pojatá drobnou ženskou ručkou má něco do sebe a je prostě taková trochu jiná. Důraz je dán na drobné detaily a okolní prostředí. Jednotlivé postavy jsou dobře stylov ě vyjádřeny a ztvárnění hlavní hrdinky mi místy přijde až holčičí. To však není na škodu, spíše naopak.

Tak, tenhle komiks se mi nehodnotí úplně nejlépe. Nedokážu přesně odhadnout, kam se vyprávění posune. Další díly si svoje tajemství zatím nechávají pro sebe, nedá se vyné st jednoznačný verdikt, jak je tomu třeba u Padoucnice či Donžonu. Prostě vás tentokrát nechám na holičkách. Snad jen, že zatím stále platí: produkt z Motu = minimálně lepší nadprůměr.

K celkovému zpracování nemám, jak už jsem podotkl výše, nejmenších výhrad. I překlad je v naprosté pohodě, ceny u Motu pomalu klesají (tentokrát je to za 215 Kč ) a snad jen ten lettering se v těch bublinách občas nějak moc rozpíná. Písmo je opět digitalizováno podle původní předlohy. Vím, že tak je tomu u všech moťáck ých věcí, ale stále to není samozřejmá věc.

Na závěr doufám, že když už v Motu rozjeli třetí sérii, že si najdou místo i pro jednorázové tituly. Jejich kuchyně je opravdu dobrá a já rá d ochutnávám nové speciality.

Autoři: Scénář: Christophe Gibelin - Kresba: Claire Wendlingová
Vydal: MOT v roce 2001