Thorgal #9: Lukostřelci

Thorgal #9: LukostřelciV roce 1977 se dala dohromady dvojice, která se podílela na formování tváře evropského comicsu. Jednalo se o belgického scénáristu, bývalého ekonoma, Jean Van Hammeho a polského kreslíře Grzegorze Rosińského. Jejich první společné album Thorgal - Dítě z hvězd nastartovalo společnou kariéru a vytvořilo nového hrdinu. Sláva, která se jich drží, je dotáhla až k tomu, že počet vydaných alb byste na všech dostupných prstech nespočítali.

Thorgal patří k hrdinům, kteří raději dvakrát měří a jednou řežou. Namísto pěstmi a mečem postupuje vpřed rozumem. Odvaha mu však nechybí stejně jako spousta dalších vlastností, které by se pro zjednodušení daly označit za kladné. Ačkoliv se nejedná o příběhy typu "já a můj meč se prosekáme hordou skřetů až po vítězné finále", spád jim rozhodně neschází. Nevšimnout si thorgalových příběhů na našem malém nerozkvetlém trhu by bylo velkou chybou a mohli byste mít pocit, že něco postrádáte.

O co vlastně přijdete, když si Thorgala nekoupíte? Neuvidíte, jak se krade rudý Talisman divokých Kaledoňanů ze severu. Neseznámíte se se sympatickou dvojkou Tjallem Prudkým a jeho strýcem Arghunem, zvaném Dřevěná noha, vyhlášeným to výrobcem kvalitního lučištnického náčiní. Stejně jako nepoznáte do morku kostí prohnilé zloduchy Sigwalda Spáleného a krásnou leč prohnanou Kriss z Valnoru. Nespatříte lukostřelecké kousky, při kterých tuhne krev v žilách, jako například střelba na malý terč upevněný na těle druha ze vzdálenosti devadesáti kroků. Nebudete věřit svým očím, až spatříte Thorgala, jak vlepuje políček do tváře "něžné" Kriss (nutno dodat, že právem). Nepoznáte pravý význam slova dobrodružství. Zkrátka: přijdete o hodně.

Příběh je sám o sobě dost pevným a bytelným monolitem, ke všemu podepřený nezlomnou podpěrou, kterou není nic jiného než Rosińského kresba. Tento rodilý Polák, jemuž byl jeho um širší než hranice své vlasti, působí v současné dob v Belgii. Jeho způsob tvorby je sám originální v tom, že si při četbě scénářů rychle načrtává prvotní skici a díky své intuici tak vkládá do svých comicsů nezaměnitelné prvky originality. Klasická kolorovaná kresba tuší má čtenáři rozhodně co říci. Vykreslenému Rosińskému nedělá sebemenší potíže a svoji ruku dokáže patřičně uplatnit, např. v úchvatné scéně rozbouřeného moře, která je opravdu na výbornou. Barvy se dají popsat slovy jako přirozené, decentní a oku lahodící.

Nesmím zapomenout na drobnou pochvalu vydavateli za pěknou grafickou úpravu, hlavně ornamenty na okrajích stránek vypadají hezky, dobrou vazbu a papír, i když si myslím, že je křída vcelku zbytečný luxus. Lukostřelci jsou v pořadí 9. albem série a tvoří samostatný příběh, ze kterého raší postavy do dalších dílů, a proto by vám neměli ujít.

Autoři: Scénář: Jean Van Hamme - Kresba: Gregorz Rosiński
Vydal: Crew Comics v roce 1999