XIII. - Ztráta paměti

Sin City - Dáma pro kterou se zabíjí

Ztráta paměti je mezi lidmi, živícími se vymýšlením příběhů pro pobavení či poučení jiných lidí docela vděčnou záležitostí. Hrdina, který ztratil paměť, je vlastně úplně bezbraný a s bezelstností čirého tuponě může zvát na panáka svého úhlavního nepřítele, může dělat cokoli, kdykoli a jakkoli. Scénárista není svázán ničím z jeho minulosti a může do alelujá vymýšlet nejneuvěřitelnější situace, kterým ho předhodí napospas. Tenhle scénáristický fígl se používá v literatuře i ve filmu a vlastně... v comicsu taky. Proč by ne - může to být docela zajímavé.

Hrdina comicsu XIII. ztratil paměť. To je samozřejmě důvod, proč jsem to na začátku tak dlouho okecával. Neztratil ji po chlastu, ale po kulce do hlavy, která ho k jeho velkému štěstí jenom tak lízla a zanechala po sobě impozantní pruh bílých vlasů na levé skráni. (Prý se na to dobře balí holky... nevím, nezkoušel jsem - tedy ty vlasy, pochopitelně). Takže našeho hrdinu se ztrátou paměti vylovili hodní lidé z moře. Díky oné ztrátě hrdina neví, jak se do moře dostal. Na jméno si taky nevzpomíná. Jediné, co se nedá zpochybnit, je římská třináctka, vytetovaná na krku. (Na to se prý holky balí ještě líp, ale nevím, taky jsem to nezkoušel). Někdo by s tím byl třeba spokojený - takhle skvěle se zbavit berňáku, tomu se říká terno, ale XIII. to vidí jinak. Chce zjistit kým byl, kde žil, co dělal a taky kdo je ta krásná holka, s níž se k sobě tulí na fotce, podle které ho měli identifikovat zabijáci. Protože po chlapíkovi s tím impozantním tetováním zabijáci jdou a myslí to zatraceně vážně.

Nápad zbavit člověka paměti a udělat o tom comics se vylíhl v hlavičce jedné z největších evropských scénáristických hvězd. Jean van Hamme, Belgičan, který ze své lebzny vytlačil třeba u nás velice populárního fantasy hrdinu Thorgala, se pro realizaci svého nápadu spojil s kreslířem, který si také na nebi frankofonního comicsu docela září - Williamem Vancem. Dohromady z toho vznikl tandem, který se svou úderností může směle rovnat tandemu van Hamme - Rosiński, který zplodil onoho už zmíněného Thorgala a ze XIII. se stal jeden z nejúspěšnějších comicsů, jehož originál byl stvořen v jazyce žabožroutském. Teď nám tedy tuhle pecku servíruje nakladatelství Barlow Comics a my si na ni trošku posvítíme.

Příběh prvního dílu této série obsahuje všechno, co by měl správný dobrodružný příběh mít - nezbytnou porci napětí, divoké přestřelky, honičky, snad jen sex (doufejme,že pouze prozatím:-)) chybí. Hrdina, tajemný muž bez minulosti a s pořádně nadupanou budoucností, se postupně rozpomíná alespoň na něco, takže dokáže slídícím zabijákům čelit s přehledem a občas i nonšalancí. Jeho postupné smiřování se s tím, kdo vlastně je, působí poměrně věrohodně. Vedlejší postavy jsou vyvedeny sice typizovaně, ale velice přesně, takže zapadají do celkového vyznění celé story.

Kresba je pro frankofonní comics naprosto klasická. Vance vyvedl všechno v hyperrealistickém stylu a klasickém panelovém systému, kdy je každý obrázek pevně orámován, nijak neexperimentoval ani s barvou a docílil tak velice sevřeného tvaru, který se odvolává na samu podstatu žánru a působí příjemně "retro". Přesto nejsou kresby v žádném případě statické a akční sekvence v jeho podání působí velice dobře. Nijak zvlášť si nehraje ani s perspektivou a úhlem záběru, takže máte při čtení pocit, jako byste se dívali na velice dobře natočenou klasickou francouzskou kriminálku - žádné záběry z ruční kamery, která umocní dojem z pohybu, žádné bleskové střihy, zrychlující akci až za samu hranici pravděpodobnosti. Všechno je "sejmuto" ze stativu a ukázáno dostatečně dlouho, je to ovšem výsledek precizní choreografické práce a promyšlených záběrů. Omlouvám se za tu filmovou odbočku, ale myslím, že je tak poměrně přesně vystižen můj dojem ze XIII. Samozřejmě i já mám rád nereálnou akcí nadupané kousky Bruce Willise, Sylvestera Stallonea či nejnověji Keanu Reevese, ale současně se s chutí a rád podívám na kriminálky s Delonem či Belmondem. No, doufám, že si rozumíme...

Nejenom pokud se týče příběhu a kresby, i z celkové vizáže sešitu můžeme mít radost. Střídmá, ale funkční a přitom pěkná grafická úprava, kvalitní papír a lepený hřbet - Barlow pokračuje v nastoupené cestě a od Prince noci už se jejich výtvorům nedá skoro nic vytknout. Stejně tak potěší i úvodní rubrika Barlow Info, z níž se dozví čtenář o XIII. pár velmi zajímavých a užitečných informací. Překlad Zdeňka Dlouhého je bez jakýchkoli zjevných (myslím tím zjevných pro neznalce originálu) chyb a je docela zřetelně vidět, že od první Polární hvězdy se dostává do správné formy. Jedinou nepříjemností tak zůstává poněkud nepřesný tisk na straně dvanáct, ani to však není nic nerozdýchatelného a navíc to nejspíš nelze házet na hrb vydavatelství.

Co říci závěrem... XIII. se Barlowům hodně povedla. Pro ty z vás, kteří dáváte přednost evropskému comicsu je naprosto samozřejmou nutností, ale myslím, že i příznivci amerického stylu nijak neprohloupí, když se na chvíli uloží do náruče klasicky vystavěného a klasicky nakresleného napínáku. Konec konců, kdo by neměl rád Delona a Belmonda, no ne?

Tento článek byl publikován 12.4.2000 - další články od tohoto autora