Universe aneb kosmický guláš

UniverseOdstartovala to Sara Pezzini se svoji "čarodějnickou čepelí", alias Witchblade. Jako protiváha této dobré moci se objevil Jackie Estacado, jehož tělo i mysl opanovala "temnota" (Darkness). Lidem v Topcow to však evidentně nestačilo, a tak se rozhodli hnát to ještě dál. Na scéně se objevil Thomas Judge a série Universe, která si klade ambice spojit jednotlivé série a postavy do jednoho komplexního "vesmíru".

Tommy je bývalý kazatel. Protože jedna z jeho oveček provede něco velice ošklivého, a to na základě Tommyho dobře míněné rady ("hledej odpověď ve svém srdci"), opouští tento svoji profesi a oddává se litování sebe sama. Po jedné z mnoha prohýřených nocí objeví čirou náhodou v úkrytu za krbem jakousi knihu a prapodivný dvojitý kříž (bohužel se mi nepodařilo zjistit, jak se nazývá v originálu, v polštině mu ale říkají "Zachwyt", což v překladu znamená rozkoš). Pak se události začnou řítit doslova pekelným tempem, a to zásadně jenom k horšímu, takže krátce nato, máme na podlaze rozsápanou prostitutku, která se v podobě démona pokusila Tommymu artefakt odebrat. Za svojí záchranu může poděkovat (i když to vůbec nemá v úmyslu) dívce jménem Tilly obdařené prorockými schopnostmi, která se také podujme zasvětit ho do tajemství moci, jejíž se stal nositelem.

UniverseZáhy její vysvětlovací roli převezme sám Ďábel, který utekl z pekla znechucen tím, že i on je jenom figurka ve hře vyšších mocí. Ten vyšle Tommyho do svého původního království, aby tam vyhledal Jackieho Estacada (toho času mrtvého) a odevzdal mu vzkaz. Tommy, chráněn mocí svého artefaktu, který mu umožňuje udělovat nebo odebírat jiným naději, je brzo v pekle jako doma. Celou situaci komplikuje ještě agent Black, který má v pekle konexe na všechny možné strany a tvrdě směřuje k uskutečnění svých vlastních záměrů.

Popisovat další děj nemá moc smysl, protože ho nemá ani děj samotný. Ač jsem se snažil sebevíc, nepodařilo se mi v této chaotické změti objevit jakoukoliv ústřední dějovou linii. Postavy se prostě jen tak plácají z jednoho obrázku do dalšího, vedou rádoby silácké a rádoby mystické dialogy, které však povětšinou také nedávají valného smyslu a to je asi tak vše. Některé sešity prakticky vůbec neposouvají příběh kupředu, jsou vyplněny jenom vatou úplně zbytečných odboček a zmatených "tajuplných" narážek. Nic neřešící a mělký závěr vám pak zaručeně vyrazí dech. Velikým mínusem série jsou také schématické charaktery postav, které působící zoufale ploše a nevěrohodně. Celé věci neprospívá ani to, že mnoho z vedlejších postav není pořádně uvedeno nebo charakterizováno, takže čtenář jenom tupě civí a neví, co si má o nich myslet.

Originální nápady zde také nehledejte. Scénárista (Paul Jenkins) se opravdu moc netrápil, jednoduše užil metodu "pejsek a kočička pečou dort" a naházel do kotle všechna klasická comicsová klišé, na která si vzpomněl. K tomu přimíchal pár vypůjčených nápadů svých oblíbených autorů, proto tu máme například zkrachovalého kazatele (Preacher), uprchnuvšího ďábla (Sandman), pekelný vlak a nesmlouvavého revizora (povídka Roberta Blocha "Vlak do pekla") nebo třeba skupinku démonů hrajících si s novými zbraněmi (Pátý element). Zamíchat, protřepat... jestli tohle strávíte, složím poklonu vašemu zažívání.

Chuť do jídla vám nejspíš nezlepší ani vizuální stránka díla. Clayton Crain produkuje typickou "image-like" kresbu, která nijak nevybočuje ze zavedeného standardu, čímž je vlastně řečeno vše. Není ani špatná, ani dobrá, je prostě "imidžácká". Hodně rozmáchlá, s ostrými a špičatými konturami, obvykle však nevylézá z nepravidelných a chaoticky rozmístněných rámečků. Typicky "imidžácký" je i coloring, což znamená hodně výrazných a dobře tónovaných, ale sterilně počítačových barev. Pokud máte tento typ kresby rádi, bude se vám Universe líbit, nečekejte však nic víc.

Sérii Universe tvoří celkem osm sešitů. Ačkoliv se tváří jako uzavřená minisérie, ve skutečnosti se v ní nic nevyřeší a příběh jako takový není uzavřený. Slibované propojení všech TopCow sérií se také nekoná. Jsou zde sice zřetelné odkazy na sérii Darkness (již zmiňovaný Jackie v pekle) a bleskově se dějem mihne i Sara Pezzini alias Witchblade, k žádnému rozumnému splynutí a vyvrcholení nedojde. Je možné, že nás v blízké budoucnosti čeká další pokračování? (Gott mit uns!!!)

Scénář: Paul Jenkins
Kresba: Clayton Crain
Vydal: TopCow, 2001