Unknown Soldier

Unknown SoldierJo, jo, Garth Ennis - to je ten komiksovej Tarantino, co se tak rád ráchá v popkulturních hláškách a násilí, to ví dneska každý dítě. Jenže s tímhle předsudkem byste mohli u Unknown Soldiera docela narazit. Tenhle book má více než citelný politický nádech, ve kterém si Ennis zarýpal v nemilých přehmatech americké zahraniční politiky. Skupina čtenářů neznámého vojína se, jak je vidno, se čtenáři takového Darkness příliš nepřekrývá.

Původně čtyřdílná minisérie z roku 1996 vyšla o dva roky později v regulérním booku. Příběh agenta CIA Clydea, který se zdánlivou náhodou dostává na stopu muže č. 1 pro špinavou práci, je naplněn fantastikou a akcí pouze z menší části a člověk si spíše musí zalistovat v historii. První tři sešity putuje Clyde po adresách osob, které tajemnou postavu Unknown Soldiera ně kdy v životě spatřili, a doráží k nim +/- pár hodin kolem okamžiku jejich smrti. To znamená, že někteří vychládající na jeho vtíravé dotazy zarytě mlčí, zatímco druzí mu div neušpiní oblek svým mozkem extrahovaným z hlavy sniperskou kulkou. Díky těm druhým se ale naštěstí dovídá o činnosti Unknown Soldiera v obdobích, ve kterých čas vykreslil největší svě tovou velmoc v ne zrovna nejlepších barvách.

V závěrečném dílu pak dochází ke střetu přesvědčení neznámého vojína, který si vždy myslel, že jedná morálně správně ve jménu idejí, jež Amerika zastává, a nemilým zjištěním skutečného stavu. Když na jedné straně američtí vojáci osvobozovali vězně z Dachau, tak mezitím představitelé USA jednali o bezúhonnosti nacistických pohlavárů výměnou za nové poznatky vědců Třetí říše, zkušenosti s vyslýchacími metodami gestapa nevyjímaje. Např. takový Walter Rauff, který vynalezl plynové komory, si tak mohl klidně doží t v Chile. Tento políček do tváře muže, který byl po celý život bytostně přesvědčen, že jedná správně, je kontrován políčkem druhým, kterým je sebevražda agenta Clydea, ve kterého vkládal své naděje. Okolnosti nebudu více rozpitvávat a zaměřím se více na příběh, který ač kvalitní, není plně konzistentní.

Unknown SoldierEnnisovi nedělá kupříkladu problém přesvědčit čtenáře, že Unknown Soldier vystřílel jako elitní voják celou nemocnici stoupenců Sandinisty v Nikaragui. Na druhou stranou působí křečovitě situace, když pouhá návštěva u proamerického šáha v Íránu, změní tohoto muže v loutku USA v boji proti tamní vládě. Problém je, jak brát samotnou postavu Unknown Soldiera. Jako člověka s takřka nadlidskými schopnostmi nebo jako personifikaci špatného svědomí Ameriky? Pokud si zvolíme to druhé, pak je všechno v pořádku.

Kresbu dostal na starost Kilian Plunkett a odvedl dobrou práci. Ne že bych se nad ním nějak rozplýval, ale ostře řezaná kresba se takovému příběhu zkrátka hodí. Horší je to s koloristou Jamesem Sinclairem, který většinu stránek ukočíroval jakž takž dobře, ale jeho kýčovité kreace se zelenkavou barvu v Nikaragujské džungli jsou prostě síla. Asi nemůže bý t nic bez chybičky.

Tenhle book možná není pro skalní příznivce mainstreamu, ale to mluví spíše v jeho prospěch, takže dnes to bude za jedna mínus, ať tomu Ennisovi moc neroste hřebínek. Pokud vás zajímají věci, kolem kterých se tento komiks motá, přečtěte si třeba něco od Chomského - budete vědět víc.

Scénář: Garth Ennis
Kresba: Kilian Plunkett
V roce 1998 vydalo vydavatelství DC Comics (pod značkou Vertigo)