Video Noire

Video NoireSchválně, kolik toho víte o argentinské comicsové scéně? Přiznám se, aniž bych vás víc trápil, já o ní vlastně nevím také zhola nic. Přecejen to je kapánek z ruky a není Argentina nikdy nepatřila ke comicsovým velmocím. Teda alespoň co se vlastní produkce týče. Stejně jako například Anglie v kombinaci s Irskem, je Argentina prvotřídní kolébka comicsových autorů, zvláště pak kreslířů, kteří se povětšinou vymykají obvyklému průměru osobitostí své kresby.

Eduardo Risso začal budovat svou kariéru kreslíře už ve dvaadvaceti letech (psal se rok 1981) jako prachobyčejný ilustrátor a obálkář pro různé časopisy. Postupem času se propracoval ke comicsům, až jednoho dne byl tak dobrý, že ho adoptovalo severoamerické vydavatelství Dark Horse Comics. Abych to datoval přesněji, bylo to v roce 1997. Jedno bylo jasné, Rissova hvězda bude jen stoupat. Základ svému comicsovému jménu dal prací na vetřelcích, ale opravdový punc hvězdy dostal až o dva roky později, kdy spolu s Brianem Azzarellou začal pracovat na nové vertigovské sérii 100 Bullets. Tato série, která každoročně sbírá jedno ocenění za druhým ho opravdu vystřelila ke hvězdám a nezbývá než doufat, že některý z našich vydavatelů si ji všimne a vydá ji i pro českého čtenáře (minimálně je to na dobré cestě, pozn. redakční drbny

Ale abych nezapomněl na hlavní náplň této recenze. Scénárista (a necomicsový kreslíř Carlos Trillo) a kreslíř Eduard Risso si společné práce užili povícekrát a jedno jejich dítko se právě jmenuje Video Noire. Poprvé tento lehce noirový příběh vydal Albin Michel (v roce 1999), podruhé se ho ujal už samotný Dark Horse Comics, který v roce 2001 zasypal americký trh reedicí. O rok později tedy vychází u nás

Video NoireZačal jsem kreslířem, vcelku výjimečně, ale důvod to má (krom toho, že změna je život). Carlos Trillo si vcelku zajímavě (i když nijak originálně) rozjede příběh tím, že zabíjí soukromého detektiva, poté co odhalil satanistické sklony nečekaně populární hvězdy jedné dětské show. Nastupuje jeho společník, který se rozhodne dopadnout viníka zločinu. Potud je to celkem klasika, ke které rissova černobílá kresba sedí opravdu skvěle. V momentě, kdy se do příběhu zamotává zástupce strany dobra, bojující proti satanově služebnici, posedlé děti, pes měnící se v chlapa a zpět a další více či méně profláklá klišé, začínáte mít o kvalitě scénáře drobné pochybnosti. Konec vám prozrazovat nehodlám, ale i tady jsem byl překvapený tím, že se mě Trillo vůbec nepokusil ničím překvapit a comics tak zavíráte s pocitem, že scénárista to opravdu odflak. Hlavní hrdina je více méně vláčen událostmi, zasahuje do nich minimálně a tím pádem je celý příběh značně lineární, takřka plochý, stejně jako jednotlivé postavy. Dialogů je na můj vkus trochu moc, hrdinové si vykecávají držku, jak kdyby celý den neměli nic jiného na práci, ostatně úroveň těchto dialogů je také nevalná. Pravděpodobně nejvíc ruší vysvětlování, vadí mi to u starých amerických comicsů, vadí mi to u evropských mainstreamových věcí, vadí mi to i zde. I přes všechny výtky se nedá říct, že by scénář byl vyloženě špatný, je prostě průměrný a book stojí a padá na tom, jak tu kterou scénu Risso zpracoval (rozhodně nejvíc sem se bavil u různých „srandiček“, které kreslíř zamontoval do jednotlivých panelů).

Abych to nějak shrnul, když už jsem se propracoval k závěru. Průměrný scénář s podprůměrnými dialogy (otázka kolik toho je chyba Trilla, kolik překladatele) s velmi chytlavou černobílou kresbou. Pokud očekáváte klasický noir, budete zklamáni. Koupit, nekoupit? Pokud se vám líbí Rissova kresba, tak kupujte, pokud ne, není jediný důvod, proč mít Video Noire v knihovničce.

Scénář: Carlos Trillo
Kresba: Eduardo Risso
V ČR vydalo vydavatelství Netopejr v roce 2002