Velká Kniha Komiksů I.

Velká Kniha Komiksů I.Nevím jak vy, ale já si na svá základně-školní léta vzpomínám více než dobře. Navštěvoval jsem tenkrát ZŠ Vlastina na Praze 6 a vzhledem k tomu, že se jednalo o nejlepší školu v Praze (dokonce jsme byli i v "kameře" v ČST) a já byl v nejlepší třídě našeho ročníku, mohl bych tvrdit leccos. Jenže v televizi byla hlavně naše úžasná síň tradic, spolu s neméně úchvatnou paní ředitelkou, a jelikož se psala léta 80., spartakiádně vyřvával Michal David a jeho "poupata", všude vládla céčka a bony, každý si doma stavěl stěnu z barevných plechovek od pití z Tuzexu a velký bratr hlídal i naše myšlenky, moc hrdý na tu dobu nejsem. Ale trochu vlastně ano, nikdy jsem se nestal jiskrou, natož pionýrem, a na táborech jsem poctivě nosil zelenou košili a na červený šátek jsem trpěl alergií tak silnou, že i španělský býk by uznale pokýval hlavou. Jenže co naplat, to bylo tak všechno a žánr námi oblíbený, comics, u nás příliš netáhl.

Pokud pomineme povinnou četbu každého začínajícího comicsfana Čtyřlístek, nebylo pomalu z čeho vybírat. Rychlé šípy v tu dobu v podstatě oficiálně neexistovaly, a tak jediné, co se dalo bublinově konzumovat, byla obrázkově koncipovaná příloha většiny časopisů u nás, jenže babo raď. Nakonec jsem si vybral podvědomě a díky dnešnímu odrostlejšímu pohledu zpět vidím, že vůbec ne špatně. Vezmeme-li to postupně, doufám, že nezapomenu na nic zásadního, tak Mateřídouška už byla mimo mou věkovou kategorii, Ohníček se tam pomalu dostával též a krom toho mi zněl příliš jako "agaňók", který byl naštěstí natolik ruský, že neprošel ani vizuální autocenzurou a skončil ještě dříve, než se ho mé tlapky stačily dotknout. Sedmička pionýrů zněla zkrátka moc "pionýrsky" a to slovo ve mě asociovalo červenou barvu a dalo tak volný průchod mé alergii. Když se nad tím trochu zamyslím, většina mých spolužáků, téměř všichni, byla jiskrami či stále zmiňovanými pionýry, ale mé maličkosti se tato "pocta" vyhýbala jako čert kříži. Možná právě ten čert ví proč.

Zpátky k tématu, jediná rozumná volba nakonec tedy bylo ABC. Spusta technických informací, článků o přírodě, rad, návodů, skládaček modelů z papíru a hlavně komiks. V té době zrovna na zadní straně časopisu vycházel seriál Galaxia a uvnitř Příběhy psané střelným prachem. U ABC jsem zůstal celou školní docházku a dodnes toho nelituji.

Teď vás nejspíš napadá, proč tak obsáhlý začátek? OK, potřeboval jsem se trochu vykecat, ale hlavně se na trh dostala jedna velká kniha, která na mě doslova dýchla atmosféru zmiňovaných let. Po pravdě řečeno, spoustě z vás se nepřipomene po jejím přečtení nic, ovšem to není ani jejím účelem. Do světa ji vypustilo vydavatelství BB Art, obsahuje souhrn komiksových seriálů právě z časopisu ABC a věřte nebo ne, nejde o žádná "béčka", ale o pravé kultovní záležitosti domácí komiksové produkce. Pro jednoduchost ji nazvali Velká kniha komiksů a rovnou vás varuji, je návyková. Z autorů zde naleznete taková jména jako Vlastislav Toman, František Kobík, Václav Šorel a několik dalších.

Co je ovšem nejzásadnější, všechny seriály jsou kompletní a je jich tolik, že se jimi budete prokousávat velmi dlouho. Přestože jsem většinu již četl za dob ABC Speciálů, neodolal jsem a pustil se do nich znovu. Pevně věřím, že za pár let je vyndám z police a začtu se opět. Kvalita se neokouká a časem nejenže nezmizí, ale naopak - zvyšuje se. Myslím, že je naprosto zbytečné rozepisovat se o jednotlivých příbězích do detailů, hlavně se přiznám, že bych si připadal bezmála jako kacíř, ale svědomí a zodpovědnost mi nedá, a tak si přeci jen něco bližšího řekneme. Žánrově obsáhnou sci-fi, dobrodružné příběhy a trochu historie, ovšem přejděme k věci:

Příhody malého boha - scénář Vlastislav Toman, kresba František Kobík

Společně s Galaxií a Vzpourou mozků patří Malý bůh a jeho pokračování k mým nejoblíbenějším. Vlastislav Toman napsal scénář na motivy vlastní povídky a zavede nás na Žlutou planetu obývanou „lidmi“ (Gron-c-chy) přibližně v době kamenné. Na začátku příběhu přistane nedaleko jednoho z kmenů pozemská sonda s robotem v podobě kraba. Cron-c-chové přijmou robota jakožto posla zářících bohů a dají mu jméno Malý bůh. On je pak pomocí obrazových lekcí učí a postupně připravuje na kontakt se svými tvůrci. Kresba Františka Kobíka je neoddiskutovatelná klasika a svou kvalitou přesvědčí každého. Bez výjimky.

Příchod Bohů - scénář Vlastislav Toman, kresba František Kobík

Jak už název napovídá, jde o další dobrodružství Malého boha a náčelníka Gron-c-chů Ru a kněžky Kan, tentokrát se přeneseme o několik let do budoucnosti a na Žlutou planetu zavítá plánovaná návštěva ze Země. Autorská dvojice je stejná jako u předchozí části. Laťka nasazená na začátku zůstává.

Kruanova dobrodružství - scénář Vlastislav Toman, kresba František Kobík

Poslední příběh ze světa Žluté planety, hlavním hrdinou je tentokrát syn Rua a Kan, Kruan. Společně se svými přáteli pátrá po tajemných Hor-tidech, mimozemské civilizaci, která se snaží víceméně úspěšně zotročit planetu.

Daily Gazette: První výprava do ztraceného světa - na motivy románu A. C. Doylea Ztracený svět napsal Vlastislav Toman, kresba Jiří Veškrna

Když jsem poprvé četl jako malý kluk knihu sira A. C. Doylea  Ztracený svět, představoval jsem si, jak by mohl ten kousek fantastické přírody vypadat. Po přečtení Daily Gazete jsem sice nebyl nijak zvlášť nadšený, ale ani zklamaný. Kresba Jiřího Veškrny není zrovna to pravé ořechové podle mých představ, ovšem koukat se na ni dá. Tomanovo zpracování scénáře je dobré a obohacení o ženskou postavu nebylo vůbec na škodu. Vydáme se společně s profesory Challengerem a Summerleem, lordem Johnem Roxtonem, novinářem Nedem Malonem a Jessie Chalengerovou za záhadou náhorní plošiny kdesi v Jižní Americe, kde se nalézají stopy po pravěkých zvířatech.

Druhá výprava - scénář Vlastislav Toman, kresba František Kobík

Volné pokračování Ztraceného světa, tentokrát se naši staří známí vydávají na průzkumnou cestu k náhorní vysočině na palubě vzducholodi. Ovšem to ještě netuší, že mezitím k cíli jejich výpravy dorazila další vzducholoď s „piráty“ hodlajícími využít hříčku přírody jako turistickou atrakci. O kresbu se tentokrát postaral František Kobík a dlužno říci, že mi sedí mnohem lépe.

Dobrodružství Johna Cartera a Dobrodružství Thuvie z Ptarhu  - na motivy románů E. R. Burroughse napsal Vlastislav Toman, kresba Jiří Veškrna

John Carter je pro mě stále velká neznámá, přestože jeho autor E. R. Burrouhs v mé knihovničce rozhodně nechybí, jenže to je zásluhou jeho mnohem známější postavy Tarzana. Marťanské romány, podle kterých je jak Dobrodružství Johna Cartera, tak Thuvie z Ptarhu převyprávěno Vlastislavem Tomanem, jsem minul a nemám tudíž žádné srovnání. Kresba Jiřího Veškrny mi přišla o něco jednodušší a možná i díky tomu zajímavější než u Daily Gazette. Thuvii nakreslil Milan Ressel a kvalita je poněkud proměnlivá, místy vypadá velmi dobře, někde již méně.

Vzpoura mozků - scénář Václav Šorel, kresba František Kobík

Podle mého názoru jak scénáristická, tak kreslířská špička této knihy, Vzpoura mozků je prostě nářez. Hvězdolet Prométheus, desátá výprava lidí ke hvězdám se vrací domů, ovšem Země je jiná než si ji pamatují. Většinu planety ovládli roboti v čele s hlavní „koulí“ a na povrchu zuří bitva mezi zbytkem lidsta a jejich svéhlavými výtvory. Krásně temná vize budoucnosti...

Galaxia - scénář Václav Šorel, kresba František Kobík

A ještě trochu sci-fi, aby nám toho nebylo málo, scénář stejně jako u Vzpoury mozků a následující Tvrze napsal Václav Šorel, kreslil opět pan Kobík. Galaxia je mezihvězdná loď, která putuje poškozená bezcílně vesmírem. Katastrofu přežili jen dva členové posádky Petr a Jan. Poté co se Petrovi podaří zabránit kolizi s meteoritem, Galaxia proletí černou dírou a oba kosmonauté nacházejí planetu osídlenou lidem podobnou civilizací, ovšem pod nadvládou zmutovaného hmyzu. Pokud tedy trpíte „pavoukofobií“, raději některé stránky přeskočte.

Tvrz - scénář Václav Šorel, kresba František Kobík

Václav Šorel nás zavede na procházku historií jihočeské vesničky Lásenice a její tvrze. Vědec z konce dvacátého století se propadne časem do středověku, kdy těsně před bitvou u Lipan byla tvrz vypálena Hradeckými vojsky. Napadá mě, jestli mám ještě zmiňovat kresbu, ale ano, František Kobík je prostě klasika českého komiksu stejně jako božský Kája... Saudek.

Zajatci Torů - scénář Vlastislav Toman, kresba Jan Kristofori

Poněkud slabší příběh s nekomiksovou kresbou, který má spíš mnohem zajímavější historii. Sonda nalezne na Kallistó, jednom z měsíců Jupitera, podivné stavby a následná výprava objeví lidské kolonisty.

Hvězdný policajt - scénář Zbyněk Zavadil, kresba Libor Balák

Starkop je vesmírným policajtem a vydává se zachránit princeznu ze spárů obludy. Opět trochu „vědecké“ fantastiky s mírným množstvím humoru a místy kvalitní a za pozornost stojící kresbou Libora Baláka. Nejhorší na tomhle komiksu je lettering, ovšem já jsem zhýčkaný zahraniční produkcí, takže pokud snížím kritéria, jde to. Scénář a rozložení panelů působí místy poněkud zmateně. Řekl bych, že je to jen taková „pecka“ uvnitř výstavní broskve, kdyby broskve neměly pecku jako kráva.

Před každým příběhem naleznete ještě článek autora o situaci, za jaké daný komiks vznikl, a že jsem se dozvěděl pár zajímavých informací, na to vemte jed. Zpracování knihy patří k nejlepším, jaké jsem za poslední dobu měl možnost vidět, vše je na kvalitním papíře, vázané a v bytelných deskách, takže těch mnou předpovídaných několik let rozhodně vydrží. Co mě ale dostalo nejvíce, je cena. 590,- korun je neuvěřitelných, srovnám-li to například s cenami, o jakých se nás snaží přesvedčit jiní vydavatelé... Nemám slov.

Za posledních pár let nemá tento vydavatelský počin na našem trhu konkurenci, promiňte mé nadšení, ale tohle je pro mě takový „vánoční“ dárek (vhodný klidně i mimo čas Ježíška), že už si snad ani nic jiného nelze přát. Většinou zůstávám při zemi, pochválím, ale nevyzdvihuji více, než je nutné, jenže dnes popustím uzdu své zdrženlivosti. Prostě paráda.

Vydal: BB Art v roce 2001

Tento článek byl publikován 22.4.2002 - další články od tohoto autora