Velká kniha komiksů 2

Velká Kniha Komiksů 2Nebudu chodit dlouho kolem horké kaše a rovnou vám řeknu, že druhou Velkou knihu komiksů jsem si koupil jenom a pouze z nostalgie. BB Art bohužel nasadil všechny pecky, co by se daly číst, do prvního dílu a vyvstává tedy otázka, zda si další díly vůbec koupit. Pokud jste jako já na komiksech z “ábíčka” vyrůstali, budete mít rozhodování těžší. Vzhledem k tomu, že to byly v předrevolučních letech jediné pravidelně vycházející komisy, staly se pro spoustu lidí určitou modlou, která se do nich vtiskla natolik, že dodnes nedají na tato díla dopustit. A z toho BB Art úspěšně těží.

Problém je v tom, že z pohledu dnešní doby je jejich hodnota prakticky nulová. Pro mě mají tyto komiksy hodnotu jen historickou s jistým nádechem nostalgie. Tím myslím tyto komiksy z “druhé knihy”, nikoliv například Vzpouru mozků a další z první Velké knihy, které určitou kvalitu mají. Jediné, v co doufám, že dnešní rodiče nebudou kupovat Velké knihy svým dětem, neb by mohlo dojít k pokřivení pohledu těchto nevinných dušiček na komiks jako takový. Pokud k tomu přidáme ideologickou náplň některých děl – “Pavlíku, Coj je pracovník státní bezpečnosti.” “Jů! Fakticky?” – může se stát, že se nám tu za pár let znenadání objeví nová vlna voličů KSČM :o). Takže pokud jsi, milý čtenáři, na těchto komiksech nevyrostl, ruce pryč – je to nebezpečný materiál.

Co se týče nás zbylých “odkojenců”, je to na rozmyšlenou. Buď jsi sběratel nebo nejsi. Jiný důvod, proč si Knihu koupit, mě nenapadá. Když ještě přihlédnu ke kvalitě zpracování, není opět o co stát. Posuďte sami: obálka je opět fuj a bohužel “úspěšně” navazuje na “co to z té Galaxie proboha udělali” z prvního dílu. Když si posčítám velkého vydavatele a velký náklad, mělo by z toho vyjít něco obdařené pečlivou redakční prací, avšak vůbec tomu tak není. Když pominu nižší kvalitu některých reprodukcí, zbude mi hrstka textu s chybami, a to převážně typografickými. Těch je opravdu hojně od nepoužívání “pravých” pomlček po opomenutí odsazení odstavců u jednoho textu. Dělal někdo korektury? Jediné, čemu jsem se při čtení úvodů opravdu zasmál, byl text Vlastislava Tomana, který se svou vrozenou skromností píše: “Asi nebývá obvyklé, že spisovatel napíše nějaký příběh a teprve později se k němu vrátí a vytvoří první díl. Mě se to kupodivu povedlo!” Dobré, ne?

Přes sled lamentací to vypadá, že Velká kniha komiksů je něco opravdu hrozného. Úplně tak tomu není, jen jsem chtěl odradit případné zájemce, kteří neví do čeho jdou, aby nebyli zklamáni. Obzvláště dnes, kdy už tu JE z čeho vybírat.

Vydal: BB Art v roce 2002

Tento článek byl publikován 17.6.2002 - další články od tohoto autora