Velké putování Vlase a Brady

Velké putování Vlase a BradyDneska si opět ladím klávesnici a dávám si záležet, protože ódu, kterou budu pět, musím zahrát co nejlépe. Psát budu o Velkém putování Vlase a Brady, jednom z nejtotálnějších komiksů, co tu kdy vyšly. Příběh dvou nerozlučných kamarádů Vlase, který se dovede soustředit tak, že mu vlasy rostou ohromnou rychlostí, a Brady, který se pro změnu začíná na prudkém slunci ztrácet, lze přirovnat k takovým dílům, jako je např. Hobit či Nekonečný příběh. To jsou knihy, ač klasické – psané, ve kterých si najdou své zalíbení malí i velcí a ke kterým mají všichni vůli se po čase vracet.

Autorem tohoto malého skvostu čítajícího čtyřicet stránek je František Skála jr. Tento talentovaný výtvarník, jenž je, mimochodem, laureátem Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 1991, se podepsal pod scénář i kresbu, což mu nedělalo nejmenší problém. Jeho šíře záběru je ostatně velmi rozsáhlá. Jakožto jeden z Tvrdohlavých na sebe dokázal dostatečně upozornit. V jeho díle tvoří nezastupitelnou část přírodní prvky a i ve Velkém putování se to projevilo jistým nádechem tolkienovské atmosféry. Naposledy si u mě Skála zapsal velké plus za ilustrace a grafickou podobu zmiňovaného Nekonečného příběhu, které opravdu stojí za to (knihu ostatně všem doporučuji – je to pastva pro oko i mysl).

Příběh se o točí okolo nalezení podivného modrého démantu a následného Bradově únosu. Pokračuje putováním surrealistickou krajinou, kde se oba hrdinové setkávají se spoustou fantaskních postav – surrealismus je ostatně Skálovi velmi blízký. Vlas a Brada mohou sledovat ples tlustých, aby se vzápětí ocitli v rukou proradné “houbařky” Radky a odtud utíkali přes les Bles, ve kterém žijí Lesojani snažící se uhádnout vaše jméno. Když uhodnou, zkameníte. V příběhu to schytal naštěstí jen chudák batoh – buchty ale zůstaly celé. Vše končí konfrontací se zlým Zmarlenem sídlícím ve Špičatých horách, který je zároveň “technologickým” protikladem “přírodního” světa Vlase a Brady. Než se oba hrdinové vrátí do Posvátného kraje, odkud vyšli, následuje ještě jedno odhalení, ale to bych prozrazoval příliš.

Skvělý příběh doplňuje neméně skvělá kresba. Skála prostě umí. Výborná práce s barvami občas proložená koláží, střídání velikosti okének pro zrychlení a zpomalení děje, místy i detaily a komiksová perspektiva. Když to porovnáme s ostatní produkcí let osmdesátých u nás, kde v “ábíčku” měla okénka takřka normou daný rozměr, zjistíme, že s přehlédnutím několika drobných pih na kráse komiks uspěje i dnes. Pokud je nějaké české komiksové nebe, tak v něm určitě laškují Vlas a Brada spolu s Muriel a Octobrianou, nad nimi přelétává Arnal se svým drakoletem a Rychlé šípy si o kus dál cvrnkají kuličky.

Velké putování Vlase a Brady bylo také prvním českým komiksem, který vyšel v exkluzivním vydání. O to se postaral Divus, který se poté, co vytiskl druhé vydání, rozhodl zařadit Putování do své edice TAKITAK. Ta je sice určena malým dětem a má za úkol seznámit je se současným českým výtvarným uměním, ale je to zároveň i perlička pro sběratele. Celé je to v pěkném kartónovém obalu a nechybí ani pár bonusů uvnitř.

Jednou z nejzajímavějších skutečností na tomto komiksu je, že mělo i dojít na animovaný film, a to opět pod taktovkou Franty Skály! Z projektu, z něhož bylo vytvořeno jen pár minut pro prezentaci, bohužel sešlo kvůli nedostatku financí. Bohužel.

Autor: František Skála jr.
Vydal: Albatros 1989, Divus 1997 (v edici TAKITAK v roce 1998)

Tento článek byl publikován 23.4.2002 - další články od tohoto autora