Vrána - rozšířené vydání

Brány pekla se znovu otevřely a James O’Barr nám představuje konečnou verzi svého komiksového očistce. Tak nějak bychom mohli charakterizovat nové "director’s cut" vydání komiksové legendy Vrána, které si rok po své premiéře našlo cestu také do českých vod. Na následujících řádcích se pokusím přiblížit, co se od posledního vydání změnilo a čím, a je-li vůbec, toto vydání tak výjímečné.

The Crow

Příběh Jamese O’Barra, potažmo děj Vrány, je notoricky známý. Ve zkratce, James O’Barr v mládí přišel při autonehodě o snoubenku a o pár let později tuto tragickou událost překoval do podoby komiksového příběhu o Ericu Drawenovi, který vstal z mrtvých, aby pomstil násilnou smrt své snoubenky a došel odplaty a vykoupení z pocitu viny. Komiks vyšel v roce 1989 a stal se hitem undergroundové komiksové scény. Zfilmování Vrány o čtyři roky později přineslo komerční i kritický úspěch a z Vrány se stává kultovní dílo. Úspěch kalí pouze tragická smrt Brandona Leeho, který mistrně ztvárnil Erica Drawena a který byl během natáčení vinou neštastné shody okolností smrtelně postřelen. Po 23 letech se kruh uzavírá a James O’Barr se vrací s novou, podle vlastních slov dokončenou verzí Vrány.

The Crow, director’s cut

Co je tedy na nové Vráně tak úžasného? Především je to nový obsah, tj. 30 dříve nepublikovaných stran, které se z technických důvodů nestaly součástí původního komiksu a dochovaly se pouze ve skicách, ze kterých je James O’Barr znovu rekonstruoval. V novém úvodu tento proces dále vysvětluje a neopomene zdůraznit, že výtvarná část komiksu včetně nových stránek a letteringu vznikala ručně a zcela bez použití počítačů.

Ale zpátky k nově publikovaným stranám. Až na dvě výjimky netvoří jednotný celek, ale vždy jen jednu, dvě stránky vložené do původního sledu, které doplňují a prohlubují děj a některým scénám dávají odlišné vyznění. Krásným příkladem je rozhovor Erica se strážníkem Albrechtem v Gideonově zastavárně. Původně se odehrával na čtyřech stranách, a končí zvláštním bodem, kdy na Erica strážník Albrecht míří revolverem a v prvním okénku další stránky ho nechává zničeho nic jít. Právě mezi tyto dva momenty jsou vloženy další dvě strany rozhovoru, který dík Ericově schopnosti vcítit se do druhých, poodkrývá soukromí strážníka Albrechta. Z postavy, která se v původní verzi jenom mihne se rázem stává hlubší osobnost s vlastním příběhem, posouvajícím "lidský" rozměr komiksu. Jak bylo již řečeno dříve, všechny nové strany jsou vytvořeny za pomoci stejných postupů, kterými James O’Barr vytvořil původní Vránu. Realita je vykreslena tvrdým a ostrým stylem, který přímo kontrastuje s Erickovými vzpomínkami na Shelly kreslenými měkkou, jakoby snovou, technikou s bohatým stínováním. I přes to, že nové strany vznikaly dodatečně 23 let po vydání původního komiksu, je rozdíl co do techniky a obsahu rozpoznatelný pouze pro čtenáře,který zná původní Vránu “jako své boty”.

All you need is love

Když jsme u lidského rozměru, mimo nové scény z Gideonovy zastavárny, rozšířeného závěru (o něm ještě později) a doplnění závěrečné přestřelky s T-Birdem, rozšiřuje zbytek nových stran vzpomínky Erica na Shelly v čele s úplně novou částí "O Vánocích v Srpnu". Vše zapadá do emocemi nabitého rámce a dále dokresluje hloubku Ericova utrpení spolu s celkovou temnou a smutnou atmosférou komiksu jako takového.

This is the end...

Vše je korunováno posledním rozšířením, nazvaným Jiskrný kůň, navazujícím na první scénu s Ericem a bílým koněm. K původnímu nejasnému konci tak dostáváme o trochu zřetelnější vodítko zdůrazňující Ericovo vyrovnání s pocitem viny, které dává původnímu závěru ucelenější podobu a optimističtější tón.

To be or not to be?

Nabízí se otázka, jestli je rozšířená verze Vrány vůbec potřeba, když byl originál po 23 let dokonalý a těch 30 stran navíc vlastně žádným zásadním způsobem neposouvá děj a vyznění celého komiksu. Kde je tedy ona přidaná hodnota? Dle mého názoru je “nová” Vrána stejně úchvatným dílem jako byla ta stará s tím, že ještě trochu prohloubí nadčasový motiv a jedinečnou atmosféru, kterou při její četbě čtenáři pocítí. Skutečně to ale ocení pouze opravdoví znalci a milovníci tohoto komiksu, pro ty ostatní budou obě verze téměř totožné. Neměli bychom ale zapomínat na to, že reedice pomůže zvýšit povědomí a nesmrtelný kult okolo tohoto komiksu a Vrána si tak opět najde nové nadšené čtenáře.

CODA

V prosinci 2008 se poprvé začalo mluvit o nové filmové adaptaci Vrány. Od projektu před rokem a půl odstoupil původní režisér Stephen Norrington, který nebyl spokojen s plánovanými zásahy do scénáře. V současné době se kola opět roztáčí pod taktovkou režiséra F. J. Gutiérreze a novým scénářem, který by měl napsat J. Wigutowa.

Autor: Robin Štolc
Tento článek byl publikován 12.6.2012 - další články od tohoto autora