Zázraky

Tuhle recenzi jsem začínal nejmíň 10x. Co říci na úvod o booku, který nemá chybu, který by každý správný comicsář měl mít v knihovničce a který je klasikou z nejklasičtějších? Leda že bych si vypsal seznam krajně pozitivních popisných slov, a pak je na čtenáře pálil jedno za druhým. Ale to byste mi asi nesežrali. Takže jinak.

ZÁZRAKYMarvel Universe
Každý si tento termín vykládá po svém. Slyšel jsem už hodně definicí, pokusím se tu zformulovat jednu svoji. Řekněme, že stejně jako náš svět, i svět comicsových hrdinů má svoje pravidla, svoji historii a směr kudy se ubírá. Každé vydavatelství má několik stovek vlastních postav, kterými plní tento svět, a aby vše drželo pěkně pohromadě a působilo to jako logický celek, je potřeba stanovit právě ty pravidla, určit kdo ovlivnil koho, kdo je čí syn, kdo se s kým zná, kdo koho nenávidí. A tak právě každé vydavatelství má takovýto svůj Universe. Samozřejmě i Marvel Comics. Pokud ale nejste pamětníky, navíc urputnými sběrateli comicsů, nemáte moc šanci se v hromadě souvislostí orientovat. A proto vznikají minisérie (které následně vycházejí jako booky) jako je například Marvels.

New York, můj domov
Marvel Universe se liší od ostatních jedním velmi podstatným faktem. Zatímco DC Comics postavil svůj Universe na neexistujících metropolích (Metropolis, Gotham a další), Marvel Comics (a hlavně ideový taťka Marvelu Stan Lee) šel cestou jinou a své příběhy zasadil do reálného New Yorku. Tím se konečně volným krokem dostáváme k samotným Marvels (v českém překladu, který pro nás v obrovských bolestech odrodilo Calibre Publishing, Zázrakům). Protože pokud bych měl tento book shrnout několika větami, budou následující: “Marvels je naprosto unikání minisérie o střetu mezi realitou všedního života všedních newyorčanů a naprosto nereálnou (a přitom tak hmatatelnou) přítomností bytostí s obrovskými schopnostmi, které milujeme, bojíme se jich, obdivuje, zatracujeme. A nenávidíme.“

Hlavním průvodcem celé knihy je profesionální fotograf, jehož velkou vášní se stane focení newyorských superhrdinů, superpadouchů a událostí jimi přinášených do všedního života prostých občanů. Na tomto faktu je postavený celý scénář. Nikdy nevidíte celý obraz, jen útržky událostí, tak jak je může pojmout jeden člověk. Celkové souvislosti autor nerozebírá, vybírá opravdu přelomové události v historii Marvel Universe a ty předkládá čtenáři holé, neopečované, jak bychom od dokumentu mohli čekat. Toto pojetí, tento náhled na celou věc, byl asi hlavním důvodem, že se Marvels staly takovým hitem. Vše je tak reálné, že je velmi snadné uvěřit, že v New Yorku se nemají čeho bát, vždycky je přece někdo zachrání.

Kurt Busiek je mistr klasického superhrdinského comicsu. Bok po boku s Alanem Moorem a Markem Waidem bych ho posadil na trůn tohoto žánru. Busiek není pouhý vypravěč neuvěřitelných příběhů. Na Marvels si „vyzkoušel“ styl psaní, který využívá dodnes a mnoho mladých scénáristů ho tu více tu méně úspěšně „napodobuje“. Postavil jasné hranice mezi světem lidí a světem superhrdinů. Až s urputností sociologa rozebral reakce jedné skupiny vůči druhé. A co je nejdůležitější, jakkoliv píše o věcech nereálných, jeho scénáře jsou až nepochopitelně realistické. Zvlášť doporučuji jeho vlastní sérii Astro City, která si s Marvels po stránce scénáristické v ničem nezadá.

ZÁZRAKYSe Zázraky si ale kresebně zadá máloco. Tedy kresebně… Alex Ross není kreslíř. Alex Ross je naprosto úžasný fotorealistický malíř. Každá strana byla nejdřív pečlivě načrtnuta, pak na velké plátno namalována, později nascanována. Můj osobní názor je, že Marvels by se nikdy nestaly takovou klasikou, pokud by realismus Busiekova scénáře nepodpořila nenapodobitelným způsobem Rossova malba. Ostatně z Alexe Rosse se stala hvězda právě opodstatněným úspěchem Marvels. Na tomto místě by u leckterého kreslíře bylo několik vět o jeho chybách. Marně přemýšlím, co kritizovat na Rossovi. Přílišnou realističnost, kdy většina záběru je takřka nerozeznatelná od fotografie? Jedině snad to. Na Rossovi je opravdu vidět „pořádné“ umělecké vzdělání a jeho obrovský talent. Málo kdo ze současných kreslířů má tak výhradní postavení jako Alex Ross. A nutno dodat, veškeré pocty, privilegia a uznání jsou naprosto oprávněné.

Asi nemá smysl připomínat, že koupě tohoto booku je takřka povinnost. Česká verze je v pevných deskách, na opravdu velmi kvalitním papíře a po technické stránce jí není co vytknout. Překlad je opravdu výborný, přesně vystihuje atmosféru a pojetí Busiekova vyprávění, jména jsou uváděna jako originální, tak jejich překlady, leckde jsou bezchybné poznámky, aby se i méně znalý čtenář v událostech neztratil. Nechybí ani přehledný seznam odkazů na původní prameny, což jedněm poslouží jako dobrý test vlastních znalostí, druhým jako dobrá pomůcka pro rozšíření obzorů. Prostě comics book tohoto roku (a to se odvážím tvrdit, i když je červenec) je na světě, co chcete vědět víc.

Scénář: Kurt Busiek
Malba: Alex Ross
Vydalo v roce 1994 vydavatelství Marvel Comics, v českém překladu vyšlo v roce 2002 od vydavatelství Calibre Publishing