Živel 21

Živel 21Živel je časopis, který se neustále snaží na svém surfovacím prkně hoblovat kulturní okraj. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se s hlasitým šplouchnutím nechá pohltit vlnou zvanou komiks. Nutno dodat, že vlna je to opravdu pořádná, neboť se Živel chopil tohoto tématu opravdu pevně. Stránky časopisu články o komiksech jen přetékají a jsou servírované ve vychytané grafické úpravě, která potěší oko každého grafického gurmána.

Už jen samotná obálka je nepřehlédnutelná. Jejím autorem je Adolf Lachman, “jehož úkolem bylo vytvořit archetypálního superhrdinu ve stylu amerického Supermana a českého Péráka.” Nejen že je hrdina echtovní se řvoucí bublinou COMICS u huby, ale je ještě nahrubo rozrastrován ve stylu popartového mága Roye Lichtensteina.

Celé publicistické menu rozjíždí Kreslířská jedenáctka, aneb soubor krátkých portfolií anglo-amerických kreslířů. Nic nového pro čtenáře Comicsu, ale už následující rozhovor s Frankem Millerem přináší možnost nahlédnout hlouběji do mozkových závitů člověka, který je jedním z nejpopulárnějších komiksových autorů v Česku.

Stejný potenciál v sobě nese i následující rozhovor, u kterého se přiblížili autoři se svými diktafony až k tělům Václava Šorela a Františka Kobíka – vzbouřeným to mozkům z éry ábíček. Nemůžu si odpustit neocitovat u jinak zajímavého článku odpověď Václava Šorela na otázku, jestli sleduje současný komiks: “Nejsem žádný puritán, mně se holky líbí, ale on je tam i vyloženě nechutný sex… Jsem hluboce přesvědčen o tom, že kdybychom dnes přišli se Vzpourou mozků, tak neuspějeme. Mám pocit, že čím je to ošklivější kresba, tím je dnes umělečtější. Realistická kresba dnes sklízí jen opovržení od lidí, kteří se komiksu věnují.”

Článek, na který jsem se asi nejvíc těšil mě asi i nejvíc zklamal. Je to profil fenomenálního Jeana Girauda – Moebia. Ač se rozjíždí velmi podrobně, tempo stále zrychluje až nakonec důležité fáze autorova života div ne přeskakuje. Odbýt v osmistránkovém článku spolupráci s Jodorowskym dvěmi větami a nezmínit Silver Surfera od Stana Lee vůbec, to je docela odvaha.

Chuť naštěstí ihned spraví Současný český comics od fundovaného Tomáše Prokůpka, následován Neviditelným uměním teorie comicsu dle Scotta McClouda. Tato věhlasná teorie komiksu ve formě komiksu, které se snad někdy dočkáme v příští Crwi, je tu stručně sepsána Ivanem Adamovičem a stojí rozhodně za přečtení.

Comics ve filmu Jiřího Pavlovského probírá více do hloubky než obvykle vzájemnou interakci těchto dvou žánrů. Nejen však na film, ale i na hudbu má komiks vliv, minimálně tedy na Gorily Jamieho Hewletta, autora věhlasné klokanofilky Tank Girl, jak se lze dočíst dále.

Poslední obsáhlejší článek Comicsové knihy uvažuje nad světlou budoucností komiksu. Úvodní vložená poznámka, že sešity jsou na rozdíl od komiksových knih určeny převážně pro mládež, je sice trefou totálně vedle, ale což, zbytek je dobrý.

Psané slovo uzavírají drobné profily českých komisových vydavatelů, kde se kromě informací o nejúspěšnějších titulech můžeme dozvědět i nějaké ty plány do budoucna. Když pomineme Kundovousovy komiksy od Divusu, není tu problém vyhledat, že se chystá The Dark Knight Returns, Lobo: Unamerican Gladiators či dokonce Akira (do toho má jít Netopejr s Talpressem). I když si na jednu stranu vydání Akiry, u kterého se počet stránek počítá ne na stovky ale málem tisíce, na našem trhu nedokážu představit, tak na druhou stranu si už začínám vyklízet police.

Komiksové číslo by nebylo komiksové, kdyby v něm nějaké ty komiksy nebyly. Zde Živel opět boduje a přináší jich rovných 30 stran, a to ještě v barvě. Nejprve proráží s namydleným Epilogem Jirka Grus se svou bulvydrtící malbou následován neméně dobrým Wladimirem 518 s komisem My Victory Is Your Salvation, který byla možnost shlédnout už na festivalu v Jelení. Třetím do mariáše je Francouz Caza, který Moebiovskou linkou vykreslil příběh Mandragora. Tento styl, ač ve Francii již profláklý, tu ještě nebyl, a to se cení.

A aby to nebylo všechno, tak na přiloženém hudebním CD najdete i datovou stopu s parádním komiksovým videoklipem na motivy povídky Penetrator Blumfelda S/M z knížky Peep Show.

I když je infekce tématem až příštího Živlu, přesto doufám, že i toto číslo lehce infekční je a nakazí komiksem co nejvíc nevinných lidí. Minimálně celou redakci a jejich vážnější koketérie s komiksem není poslední.

Vydal: Imédia v roce 2002

Tento článek byl publikován 5.9.2002 - další články od tohoto autora